‘Mammaaaa, ik verveel me zo….!’
De herfstvakantie is weer begonnen! Vaak een fijn moment voor veel kinderen (en ouders) om even te ontladen. De vaste structuur wordt losgelaten, het dagritme is anders, misschien staat er een aantal leuke uitjes op het programma… en toch is dit tijdens de vakantie een veel gehoorde zin: ‘Mama, ik verveel me zo..!’. Veel ouders voelen direct de druk om dit ‘probleem’ voor hun kind op te lossen. Ze bieden entertainment aan in de vorm van een iPad, televisie kijken, of georganiseerde activiteiten als een sportles of een uitje naar het pretpark. Maar eigenlijk is dat niet productief. Kinderen moeten in het leven leren omgaan met ‘ongestructureerde’, vrije tijd. Waarom dat belangrijk is, lees je in dit blog.
Een van de grootste uitdagingen in het leven van tieners en volwassenen is time management; Hoe deel ik mijn tijd in? Hoeveel tijd heb ik nodig voor die afspraak? Voor het leren van dat proefwerk? Lukt het om op tijd op die afspraak te komen als ik ook nog even dit of dat ga doen? Het is dan ook essentieel voor kinderen om te oefenen en ervaring op te doen met het indelen van de eigen ongestructureerde tijd, zodat kinderen deze vaardigheid onder de knie krijgen.
Hiernaast, en misschien nog wel belangrijker, ongestructureerde tijd geeft kinderen de kans om zelf de wereld te ‘ontdekken’. Dan leren ze om te gaan met zichzelf en de wereld om hen heen, ze leren te fantaseren, uit te vinden en te creëren. Ook daagt dit kinderen uit om hun eigen passies te ontdekken. Als je als ouder je kind ‘bezig’ houdt met activiteiten die voor hen bedacht zijn, wordt er minder (of geen) beroep gedaan op de eigen creativiteit. Passies die het leven zinvol maken, zijn al te ervaren in de kindertijd, maar alleen wanneer kinderen de vrijheid krijgen om te ontdekken en na te jagen wat hen interesseert.
Helaas is de maatschappij een generatie kinderen aan het opvoeden die ‘verslaafd’ is aan beeldschermen. Dat komt doordat elektronica (denk aan iPads, mobiele telefoons, computers, games) zo ontwikkeld zijn, dat er ‘dopamine’ (een gelukshormoon) vrijkomt in de hersenen tijdens interactie. Dat geeft zo’n fijn gevoel, dat andere ervaringen minder aantrekkelijk worden. Maar kinderen hebben allerlei verschillende ervaringen nodig voor het ontwikkelen van vaardigheden, denk aan bouwen met blokken (voor motorische vaardigheid), interacteren met andere kinderen (leren samenwerken, sociale vaardigheden), time management, etc. Hiernaast is het belangrijk dat kinderen fysiek actief zijn. Hun lichaam is ontworpen om te bewegen. Doen ze dat niet, dan hebben ze meer moeite met dingen als volgehouden aandacht en zitten ze vaak minder lekker in hun vel (Meer lezen over het belang van bewegen? Koop dan nu het boek ‘Kom van die bank af!’ Over pubers en iets met bewegen enzo).
Kinderen zijn vaak het meest blij in zelf-gestuurd spel. Op deze manier verwerken zij hun emoties en ervaringen van de dag. Bekijk een willekeurige groep kinderen die aan het buitenspelen is (als beeldschermen geen optie zijn) en ze zullen zelf een activiteit organiseren. Of dat nu het maken van een boomhut is, ‘doen alsof’ spel of wie het verste kan springen.
Als je kind zegt dat het zich verveelt, hoe kan je daar als ouder dan op reageren?
Vaak als kinderen een beetje zeurderig zijn, zich vervelen of zich niet kunnen focussen hebben ze meer quality time met ouders nodig. Het ene kind is na vijf minuten aandacht weer ‘opgeladen’, het andere kind heeft iets meer tijd nodig. Probeer in die echt even te ‘connecten’ met je kind, even kletsen, knuffelen… Misschien kan je je kind betrekken in hetgeen jij aan het doen bent? Of neem even pauze en ga samen iets ondernemen. Als je zeker weet dat je kind een volle ‘liefdestank’ heeft, kan je weer focussen op ‘wat te doen’. Tegen die tijd heeft je kind vast zelf al wat ideetjes gekregen. Zo niet, stimuleer hem om erover na te denken en leg uit dat je altijd bereid bent om mee te denken over mogelijke activiteiten.
Wat als kinderen je hulp echt nodig hebben?
Als kinderen ineens meer vrije tijd hebben, zoals tijdens de vakantieperiode, kan het voor hen echt even lastig zijn om zelf iets leuks te bedenken om te doen. Ook al help je je kind om te bedenken wat hij kan gaan doen, wijs hem op zijn eigen verantwoordelijkheid om zichzelf te vermaken door een ‘activiteiten pot’ te creëren, volgestopt met papiertjes waarop allemaal ideeën staan. Als je kind zich dan verveelt, kan hij in de pot kijken en een activiteit kiezen. Hieronder vast tien ideeën voor in de pot:
- Maak een moppenboek;
- Bouw een hut met dekens en kussens;
- Schrijf een brief aan oma;
- Zet een muziekje op en ga dansen;
- Ga een stukje fietsen;
- Maak van oud karton een straaljager;
- Bedenk een toneelstukje;
- Maak zelfgemaakt inpakpapier;
- Verander je kamer;
- Ga lezen.
Klik voor 100 meer ideeën op onderstaande link!
Dit artikel is gebaseerd op het artikel: ‘Handling Boredom: Why it’s good for your child’ geschreven door Dr. Laura Markham op Aha! Partenting.com
Zie voor het volledige artikel: http://www.ahaparenting.com/parenting-tools/intelligent-creative-child/boredom-busters-good-for-kids